|
onderzoek bevestigt: e-coaching werkt
De eerste uitkomsten van een langlopend onderzoek
van de Universiteit van Tilburg (UvT) over digitaal coaching zijn positief.
De coachmarkt is een miljardenindustrie, maar er is nog
nooit eerder aangetoond dat e-coaching significant bepaalde voordelen
biedt. De UvT kan na de eerste fase van het onderzoek (pdf) een aantal
voordelen benoemen. Zo komen cliënten door de sociale anonimiteit
sneller tot de kern van hun verhaal. Het scheelt van beide kanten tijd,
doordat een afspraak maken niet meer nodig is. Ook kunnen cliënten
frequenter contact hebben met de coach; dat bevordert het coachingsproces.
Reflectietijd
Schrijven zorgt automatisch voor reflectietijd. “In een één
op één gesprek kan dat minder”, aldus onderzoeker
Alexander Waringa. "Want als iemand je een vraag stelt, denk je
daar maar heel kort over na voordat je reageert.” Tot slot is
een ander belangrijk voordeel de ‘terugvalpreventiemogelijkheid’,
oftewel de optie om het coachingsproces terug te kunnen lezen.
Gevoel
Maureen Tieman (34) heeft ervaring met face to face-coaching,
maar doet nu mee aan een pilot op een website die speciaal ontworpen
is voor digitale coaching. Ze herkent de aangetoonde voordelen, maar
plaatst ook een aantekening. “Het is moeilijk om je gevoel uit
te leggen. Ik vind het ook lastig om echt te sparren, want dat is makkelijker
als je met elkaar in gesprek bent.”
De grootste uitdaging ligt bij de coach, aldus Waringa,
die voor coaches een methodiek ontwikkelt om ze bij te scholen. Ze hebben
extra vaardigheiden nodig om een goede e-coach te kunnen zijn. “We
weten inmiddels dat in e-mailcontact problemen ontstaan doordat mensen
elkaar verkeerd begrijpen. Een coach moet daar dus extra alert op zijn.”
Het ‘gevaar’ aan ecoaching is dat je de hele
dag je mail ‘refresht’ om in de gaten te houden of de coach
al gereageerd heeft. “Maak daar goede afspraken over” adviseert
de onderzoeker, “want wachten kan frustrerend werken.”
Toekomst
Waar dit heen gaat kan Waringa nog niet zeggen. “Het is wel zo
dat het niet meer te stoppen is. De jongerengeneratie die alles via
internet doet zal niet een op de traditionele manier gecoacht willen
worden. Dus over een paar jaar zal het heel normaal zijn.” In
de volgende fase van het onderzoek wordt uitgezocht hoe e-coaching zich
verhoudt tot het traditionele coachen.
|
|